Ud med det


Det her kan føles som en gang pladder for de fleste, men sådan er realiteten. Vi snakker bustider her. For den almindelige passagerer ser det nemlig ud til at bussen er forsinket hver eneste gang, især ml kl 7 og 9 om morgenen og igen fra kl 14 til 16. Det er den ikke. Prøv at se i køreplanen engang. Som du nok bemærker, så er tiderne de samme næsten hele døgnet rundt. Der kan være få minutter til forskel. Det er fordi køreplanerne bliver regnet ud i et gennemsnit på et døgn af hvor hurtigt bussen kører, med ca 15 sekunder til hvert stop. 15 sekunder er slet ikke nok, det er lige nok til at åbne bagdørene og lukke dem igen, så hvad med den tid, det tager for passagererne at stige ind og ud og ikke mindst at billetere disse? Det er ikke sådan direkte regnet med.

Som du nok ved så er det ikke normalt at bussen stopper ved hvert stoppested, på hver eneste afgang, det er som regel kun afgange i de tidspunkter, som jeg nævnte ovenover. Derfor har en buschauffør bedre mulighed for at kunne holde tidsplanen udenfor myldretiden, da man kan spare noget tid sammen og køre bedre igennem.

Min løsning er tag en tidligere bus. Bor du i en større by +50.000 har du afgange med max ½ times intervaller mod den nærmeste station. Så, hvad ville det gøre for dig, jo du ville kunne nå dit tog eller komme i skole til tiden, og du vil aflaste chaufføren på den ellers meget pressede linie en smule. Her vil jeg dog ikke få det til at lyde groft.

Du kunne også tage cyklen; så sparer du miljøet og gør dig selv en tjeneste og du vil helt sikkert komme hurtigere frem alligevel.

Gennemsnitshastigheder for busser.

Linier inde i byen: 17-25 km/t

Opland: 30-40 km/t

Så kan du selv regne ud om du kan komme hurtigere frem ved at tage cyklen.

Det er skrevet som en kommentar til JenniG’s post.

Skriv et svar