Kære Telefonsælger


Kære Telemarketingsmedarbejder.
Da jeg selv har været i din situation, i nød efter at tjene nogle hurtige penge, med fast løn og god provision, ved jeg hvad du går igennem. Tak for dit opkald forleden dag. Du kunne måske have solgt mig dit produkt, måske gør du det næste gang, hvis du altså gider læse det her og ikke begår samme fejl igen.

Ja, du har dit manus. Din supervisor har fortalt dig at det er den måde du sælger på, holder du dig til manus vil din kunde for det meste svare ja. ja, ja, ja og ja, så hvorfor skulle vedkommende så ikke også sige ja, til det du forsøger at sælge?

Jeg havde ikke regnet med at mit spørgsmål midt i din manusoplæsning ville være det der tippede fadet, men det blev det, for her blev det gjort klar for mig at du ikke havde lyst til at skabe en dialog med mig som kunde, men kun koncentrerede dig om at læse op fra dit manus.

Midt i din oplæsning fortæller du mig at produktet består af 3 dele, jeg forsøger at afbryde, for at spørge, hvilke 3 dele det er, men får ingen svar, du læser blot videre. Jeg spørger igen lidt senere og du blænder mig af at det er 3 dele fra det stel.

Havde du nu svaret så havde du måske en bedre chance over for mig. For den var høj til at starte med, for det var et interessant produkt, men jeg gad ikke tale til en forudprogrammeret maskine…

Så her er mine tips.

1. Lad være med at lyde, som en maskine. Ja, du har dit manus. Lær det udenad og brug stikord/linier fra det…

2. Skab en dialog med kunden. Det skal ikke være en monolog, hvor du først læser op, og håber på at det giver pote i sidste ende, bare fordi kunden har sagt ja til dig 3 gange.

3. Øv dig i din tale hav info klar om produktet, så du er klar til at svare med det samme.
“Jeg undersøger det og ringer tilbage” – er ikke godt nok, for kunden er ofte hurtigere end dig i sidste ende og måske finder  det endnu billigere.

4. Nåh, ja, skab en dialog.

Det var vidst det for denne omgang.

Skriv et svar